Zweden rocken

Zoals eerder gezegd, de meeste mensen associëren Zweden met sneeuw, Vikingen en ABBA. Schrijven over de Zweedse sneeuw –die eerlijk gezegd niet veel verschilt van de sneeuw hier, voetsporen van elanden in de sneeuw buiten beschouwing gelaten- is een beetje saai. Vikingen zijn wel tof, maar aangezien ik deze week toch al helemaal in de Zweedse/Scandinavische muziek gedoken ben… een post over de Zweedse cultuur en de prominente rol die muziek in het land speelt.

Iloveswedishmusic

Van Abba tot Swedish House Maffia en van The Cardigans tot Avicii. De Zweden zijn ‘goed’ in het produceren populaire muziek. Wie weet niet meer dat de halve wereld in 2006 los ging op Boten Anna van Basshunter, zonder te weten waar het liedjenou eigenlijk over ging? En wie kan er niet het aanstekelijke ‘Listen to your  heart’ van Roxette van voor tot achter meezingen? Dat er op internet hele lijsten en compilaties zijn de vinden over de Zweedse muziek zegt genoeg. Zweden en muziek, ze gaan samen als zout en peper, als ketchup op korv, als eb en vloed.

ABBA

ABBA

Swedish House Mafia

Swedish House Mafia

Roxette+joy

Roxette

The-Cardigans-all-time-one-hit-wonders-E2-99-AB-25536842-1024-768

The Cardigans

avicii_wallpaper

Avicii

Muziek is belangrijk voor de Zweden. En ze zijn er goed in. Sinds ABBA in 1974 het Eurovisie Songfestival won met het nummer “Waterloo” is de Zweedse muziek niet meer weg te denken uit de hedendaagse pop scene. Momenteel is Zweden nummer drie op de lijst van landen die muziek exporteren (Wereldwijd! Ze volgen na de Verenigde Staten en Groot-Brittannië).

In de jaren tussen 1990 en 2003 was de export van de Zweedse muziek op een piek. In 1999 ontvingen Zweedse muzikanten zelfs twee keer zoveel aan hun muziek (door middel van royalty’s) dan hun collega’s in de Verenigde Staten. In 2003 slonk het aandeel van Zweedse artiesten in het buitenland een beetje. Maar dat de artiesten niet meer zo succesvol waren betekende niet dat er geen Zweedse invloeden waren in de muziekindustrie. Halverwege mei 2012 was de helft van de top 10 liedjes in de Billboard Hot 100 geproduceerd door Zweden.

DJ Axwell,  Zweedse producer

DJ Axwell,
Zweedse producer

Maar wat maakt het nu dat de Zweden zo’n grote bijdrage leveren in de muziekwereld?

Dr. Ola Johansson

Dr. Ola Johansson

Volgens de Zweedse professor Ola Johansson is het een samenloop van gunstige omstandigheden. Het zit ‘m dus niet in de sneeuw of in de kaneelbroodjes, maar wat is het dan wel? Johansson claimt dat de Zweden goede muziek maken omdat het in hun cultuur een belangrijke rol speelt, en ook wel een beetje omdat het zo veel sneeuwt en ze dus veel tijd binnen doorbrengen.  Zweden kent een rijke muziekgeschiedenis, vol met troubadours. De reizende muzikanten schreven liedjes over de streken waar ze op dat moment waren. Met veel lof zongen ze over de natuur die ze tegenkwamen tijdens hun reizen. Dit heeft ertoe geleid dat er in Zweden nog steeds veel ‘streek gebonden’ traditionele liederen zijn (denk aan Ack Värmland, Du Sköna). De liederen verwijzen vaak naar de natuur, de bergen, de bossen of de meren. Deze achtergrond zorgt ervoor dat de muziek nog steeds een prominente rol heeft in de maatschappij. Een voorbeeld; het kan Nederlanders vaak niet zo veel kan schelen wie er naar het Songfestival gaat om Nederland te vertegenwoordigen. Maar in Zweden worden er maanden voor de voorrondes van het Songfestival al wedstrijden uitgeschreven, er audities gehouden, en mag het publiek stemmen op nummers om maar het beste van het beste Europa in te sturen. Met als meest recente succes Loreen.

Loreen op het Eurovisie Songfestival 2012

Loreen op het Eurovisie Songfestival 2012

In een artikel dat Ola Johansson schreef voor FOCUS on Geography kwam hij met acht mogelijke theorieën voor het Zweedse succes in de muziek. Waarvan ik de vier opmerkelijkste zal uitlichten. De rest is hier te lezen.

Als eerste, zegt Johansson, houden de Zweden erg van hun rolmodellen. Dankzij het succes van Björn Borg was er een stijgende lijn te zien in het aantal Zweden dat tennis speelden. Dit zelfde was een beetje het geval voor ABBA. Na het succes op het Eurovisie Songfestival zetten veel Zweedse muzikanten een internationale carrière als doel.

Björn Borg

Björn Borg

Daarnaast spreken de Zweden goed Engels. Uit een onderzoek van de Europese Unie (2008) blijkt dat 89% van de Zweden Engels spreekt. Dit is het hoogste percentage Engels sprekende in Europa, wiens moedertaal geen Engels is. Zweden worden op jonge leeftijd al in contact gebracht met de Engelse taal. Doordat de Zweden niet zo puristisch omgaan met hun taal, worden allerlei Engelse uitdrukkingen overgenomen en wordt het spreken van Engels veel toegankelijker. En de Zweedse taal lijkt qua structuur op het Engels. Dankzij al deze factoren is het voor Zweden makkelijk om Engels te spreken, en Engelse teksten te schrijven.

Als derde theorie voert Johansson aan dat de Zweden trendgevoelig zijn. Of het nu gaat om mode (H&M), inrichting (IKEA) of muziek (Spotify). Ja, Spotify. Een Zweeds bedrijf dat in 2006 is opgericht om muziek te streamen over het internet. De tegenhanger van Itunes werd opgericht door de Zweden Daniel Ek en Martin Lorenzon. Maar niet alleen tegenwoordig is Zweden trendgevoelig op het gebied van muziek. The Beatles traden tijdens hun eerste internationale tour, in 1963, als eerst op in Zweden want daar was hun muziek booming. Net als de muziek van The Sex Pistols, voordat zij in andere landen doorbraken hadden ze al een reeks optredens in Zweden gedaan.

Martin Lorentzon en Daniel Ek, oprichters van Spotify

Martin Lorentzon en Daniel Ek, oprichters van Spotify

Daarnaast heeft natuurlijk de globalisering en de opkomst van de MTV een grote rol gespeeld voor de Zweedse muziek. Hierdoor werd de Zweedse muziek snel bij veel mensen onder de aandacht gebracht.

Al met al is dus te zeggen dat er geen gen is aan te wijzen dat maakt dat de Zweden het goed doen in de muziekindustrie. Volgens Johansson is het een resultaat van de cultuur, het beheersen van de Engelse taal, en de drive om zichzelf steeds te willen verbeteren. Dus de volgende keer als je mee drumt op je stuur met ‘The Sign’ of ‘Cotton Eye Joe‘ tijdens het foute uur op de radio… bedenk dan, het is niet ‘gewoon een oude hit’. Het is een stukje aanstekelijke geschiedenis, uit het hoge Noorden, dat bekend is geworden door een toevallige samenloop van allerlei ingewikkelde factoren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s