Sjung min näktergal

Zaterdagochtend 7 uur. Normaal gesproken voor mij niet echt een gebruikelijke tijd voor het geluid van mijn wakker. Maar op 11 januari wel. Op die dag had ik namelijk het genoegen om aanwezig te zijn bij de eerste repetitie, van het nieuwe jaar, van het Scandinavische Koor. Dat ik hiervoor helemaal naar Baarn moest rijden, dat nam ik voor lief.

wpf93e47f9_05

Vol goede moed ging ik op weg naar Baarn, helemaal in m’n uppie. Nou ja, alleen? Ik had  Bram Bart in de TomTom en mijn mix-cd met Zweedse tekenfilm hits (Zoals ‘Sjung min näktergal’ -vertaald; Zing mijn nachtegaal- van Cinderella op de radio. Dus ja, best wel alleen. 

Het was, met dank aan Bram Bart, niet zo moeilijk om de Witte Kerk waar het Scandinavische Koor repeteert te vinden. Het vinden van een parkeerplek in Baarn was echter wel een uitdaging. En toen ik er eenmaal eentje had gevonden, kon ik op m’n knieën door de auto kruipen op zoek naar een parkeerschijf. Waardoor ik, ondanks mijn ruime planning en het tot drie maal langs de kerk rijden, toch te laat was. Het warme onthaal dat ik kreeg van de koorleden en dirigent maakte alles goed. Er waren hier en daar wel wat afmeldingen dus het koor was niet zo compleet, liet ik  me vertellen. Maar dit mocht te pret niet drukken, want de veertien koorleden die wel aanwezig waren hadden er zin in!

Mijn oorspronkelijke plan was om wat te observeren, maar in plaats daarvan nam de voorzitster van de Vereniging Scandinavisch Koor, Nienke Feenstra, me onder haar hoede en vertelde me dat ik wel haar bladmuziek kon delen en mee mocht zingen. Ook Tom Doude van Troostwijk had rekening met me gehouden en voorzag me van bladmuziek. Dus sloot ik me aan bij de Sopranen. Zachtjes, want mijn zangstem is nou niet bepaald om over naar huis te schrijven.

wp1a81c8f8_05

Het Scandinavische Koor tijdens een optreden.
Foto: Thilo Kielmann

In Scandinavië leeft de muziek heel erg. Eerder schreef ik een post over Cornelis Vreeswijk, de Nederlandse troubadour in Zweden. Maar hij werd vooraf gegaan aan de bekende Carl Michael Bellman. Zijn muziek is nog steeds heel erg populair, zowel in Scandinavië als bij het Scandinavische Koor.

Het koor zingt Noorse, Deense en Zweedse liederen. Voor optredens maken ze aanpassingen in het programma, gebaseerd op de gelegenheid van het concert. Als er bij de Noorse ambassade wordt opgetreden, worden er wat Zweedse liederen van Bellman uit de selectie gehaald en vervangen door wat Noorse liederen. Voor het 400-jarige vriendschapsverband tussen Nederland en Zweden zitten er wat ‘knipogen’ in het programma, vertelde dirigent Tom Doude van Trooswijk. Bijvoorbeeld het ‘Ack Värmland du sköna’, een ode aan Värmland. Wie een beetje thuis is in de vestigingsplaatsen van Nederlanders in Zweden, weet dat een heleboel Nederlanders die een vakantiehuisje in Zweden hebben, dit huisje hebben staan in provincie Värmland. Ik vind hem persoonlijk erg goed gevonden.

Ack Värmeland, Du Sköna

Ack Värmeland, Du Sköna

Nadat het koor de stemmen had opgewarmd, kon de eerste echte repetitie van 2014 beginnen. Het koor oefende voor het eerst met het nieuwe programma. Nienke Feenstra legde me uit dat ik nét het kerst en Lucia-programma had gemist. Het eerste halfjaar hebben ze liederen over de lente en de zomer (midzomer) en het tweede programma van het jaar bevat kerstliederen. In de pauze beantwoorden de koorleden mijn vragen en gaven mij tips en ideeën voor mijn blog –waarvoor nogmaals heel erg bedankt!-

wp5de53d86_05

Ik heb het heel erg naar mij zin gehad in Baarn. Zo erg zelfs, dat ik overweeg om me aan te sluiten bij het koor. Volgens meneer van Troostwijk en mevrouw Feenstra draait het niet alleen om het hebben van een goeie zangstem en het kunnen lezen van noten, maar vooral om het hebben van plezier, meedoen, en leren van elkaar.

Het koor heeft open repetities in het Witte Kerkje aan de Kampstraat in Baarn, waarb  ij publiek welkom is. De repetities duren van 10 tot 1 uur. Op 25 januari is er een open repetitie. De eerste volgende optredens zijn in Schokland, op 12 en 13 april, en op 3 mei bij de Oostvaarder plassen. Voor repetitie data en optredens: klik hier.

De geluidsfragmenten die ik heb opgenomen, kan ik helaas niet op WordPress zetten. Daarom zijn hier twee fragmentjes te vinden: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-OT4NRJS3ZMRJ (De bruidsmars)
http://www.mijnbestand.nl/share.php?key=PZOIMIPSWNFB

wpada0698a_05wpbbb8620bwp22cfcd33

Foto’s: Thilo Kielmann

One thought on “Sjung min näktergal

  1. Wat een leuke beschrijving, Catharina! Fijn dat je het naar je zin had. Hartelijk welkom om mee te komen zingen- en als je nog een paar enthousiaste mensen weet? Ook zij zijn welkom!
    Tom

Geef een reactie

